Hvorfor diæter ikke virker, og hvad du skal gøre i stedet

Hvorfor diæter ikke virker, og hvad du skal gøre i stedet

Der er ingen mangel på kostplaner, men på trods af alle de forskellige tilgange har de alle én ting til fælles: de virker ikke.

Faktum er, at din krop ikke er designet til at være på slankekur. Når du begrænser kalorier eller visse typer fødevarer, går din krop i overlevelsestilstand og begynder at holde fast i fedtdepoterne. Det skyldes, at den ikke ved, hvornår den får sit næste måltid, så den vil sikre sig, at den har nok energi til at holde til det.

Det er derfor, at de fleste mennesker, der går på diæt, ender med at tage al den vægt, de har tabt, på igen, plus mere. Så hvad kan du gøre i stedet?

For det første skal du fokusere på at spise sunde fødevarer, der giver din krop de næringsstoffer, den har brug for . Det betyder ikke, at du skal give afkald på alle dine yndlingsretter, men det betyder, at du skal spise med måde og vælge sundere alternativer det meste af tiden.

For det andet skal du sørge for, at du får nok motion. Motion hjælper dig ikke kun med at forbrænde kalorier, men er også med til at øge dit stofskifte, så din krop er bedre i stand til at behandle maden.

Endelig skal du ikke blive modløs, hvis du har en dårlig dag eller fejler i din diæt. Alle begår fejl, og det vigtigste er at komme tilbage på sporet så hurtigt som muligt. Husk, at langsomme og stabile fremskridt er nøglen til varig succes.

 

Find mange gaver hos Gaveavisen.

 

Det bedste tidspunkt på dagen at spise for at tabe sig

Når det kommer til vægttab, er der ikke nogen løsning, der passer til alle. Det, der virker for én person, virker måske ikke for en anden. Der er dog nogle generelle retningslinjer, som kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af din vægttabsrejse.

En af de vigtigste ting at huske er, at timing er alt afgørende. Det handler ikke kun om, hvad du spiser, men også hvornår du spiser det.

Hvis du f.eks. spiser en stor morgenmad, kan det give dig den energi, du har brug for til at komme igennem dagen, og det kan også være med til at sætte gang i dit stofskifte. På den anden side kan det at spise en stor middag gøre det sværere for din krop at forbrænde de kalorier, inden du går i seng.

Et andet nyttigt tip er at sprede dine måltider  i løbet af dagen. Hvis du spiser flere små måltider i stedet for tre store måltider, kan du hjælpe med at holde dit stofskifte i gang.

Endelig skal du sørge for, at du får nok søvn. Søvn er afgørende for vægttab, da det er med til at regulere hormoner, der styrer sult og appetit.

Ved at følge disse enkle tips kan du sætte dig selv i stand til at få succes på din vægttabsrejse. Husk blot at være tålmodig og konsekvent, så vil du i sidste ende nå dine mål.

Husk motion også er vigtigt. Bridgewalking er en gåtur på den øverste konstruktion på Den Gamle Lillebæltsbro, som du kan kaste dig ud i.