You are currently viewing Hvad vil det sige at registrere et varemærke, og hvorfor er det så vigtigt?

Hvad vil det sige at registrere et varemærke, og hvorfor er det så vigtigt?

I Danmark kan vi prale af at være et af de mest innovationslystne lande i EU, og vi kommer sågar ind på en tredjeplads over lande i Europa med flest patentansøgninger. Et patent beskytter en given opfindelse mod plagiat for konkurrende virksomheder, og derfor er det selvfølgelig værd at huske, hvis man har fundet på noget unikt. En anden ting der også er værd at huske er varemærkeregistrering. Varemærkeregistrering er vigtigt, hvis virksomheden markedsfører sig på et unikt kendetegn, og også unikke kendetegn er værd at beskytte mod plagiat. 

Beskyttelse af virksomhedens unikke kendetegn

Et varemærke er noget, der kendetegner virksomheden. Som regel er et varemærke et logo eller et slogan, som kendetegner virksomheden, og som spiller en væsentlig rolle i markedsføringen af virksomheden. Et varemærke kan også være et specifikt ord eller en farve, som kendetegner virksomheden.

Det kan efterhånden være svært at skelne mellem, hvad der er unikt, og hvad der ikke er, og netop af den grund kan man som virksomhed komme i alvorligt uføre, hvis man krænker en anden virksomheds unikke varemærke. Varemærkeregistrering giver eneret på brugen af dette unikke kendetegn, og derfor er det en god idé at registrere et varemærke, så konkurrende virksomheder ikke kan plagiere virksomhedens idé eller design.

Varemærkeregistrering er vigtigt, hvis virksomheden har et unikt kendetegn. Unikke kendetegn bruges som regel i markedsføringen af virksomheden, og derfor kan det også få konsekvenser for virksomhedens succes, hvis en anden virksomhed går ind og benytter sig af samme idé. Omvendt kan det få dyre konsekvenser, hvis man som virksomhed benytter sig af en anden virksomheds varemærke bevidst eller ubevidst, da man kan risikere at skulle betale en stor erstatning til den pågældende virksomhed.

Førend et varemærke kan registreres skal det have et særpræg. I selve ansøgningsprocessens vil det blive klart hvorvidt virksomhedens varemærke er unikt eller ej, og det kan altså betale sig at ændre varemærke, såfremt det viser sig, at varemærket er sammenligneligt med et allerede registreret varemærke.